BESZÁMOLÓK

Beszámoló a Színházzal az integrációért / Theatre for Inclusion elnevezésű ifjúsági csereprogramról (Cegléd, 2014.06.29. - 07.09.):

Néhány részlet a résztvevők visszajelzéseiből: 

" Rengeteg előítélettel és kétellyel érkeztem a táborba. Nem tudtam, mire és kikre számíthatok, de a napok múlásával mindenki levetkőzte a gátlását. A külsőségek helyett a belső tulajdonságokat is észrevettünk. Rengeteg játékkal és feladattal kovácsolódott össze a csapat. A játék lényege a csapatépítés és az együttes közreműködés. Az interaktív játékoknak meglett az eredménye: már nem számított, hogy ki honnan, milyen körülmények közül jött. Megismertük egymást. Megszerettük egymást. Elfogadtuk egymást! Ez volt a lényege a tábornak, Cegléd erre tanított meg, hogy a mai szélsőséges világban ne csak az anyagi dolgokra és a külsőségekre figyeljünk, hanem a belső értékeket a barátságokat is vegyük észre. A gyönyörű diáktábor és a segítők, szervezők nélkül nem is sikerült volna ez a program, fantasztikusan értik a dolgukat, látszott, hogy tényleg a szenvedélyük és megszállottságuk, hogy megismertessék a diákokkal, mi is az az Elfogadás.

Szerintem minden, de tényleg minden fiatalnak kötelezően részt kéne vennie egy ilyen ifjúsági cserén, mert nagyon nagy építő jellege volt és akkor talán nem fajulna tovább a mai helyzet és talán megtanulnánk tisztelni és szeretni a társainkat és nem a külsőségek alapján ítélni. Remélem, minél több diáknak adódik lehetősége részt venni ilyen programban, mert az biztos, hogy lelkileg gazdagabban, feltöltődve, más szemmel és más felfogással tér haza.

Hálás vagyok ,hogy részt vehettem"

                        

" Nyáron egy táborban / ifjúsági cserén vehettem részt több osztálytársammal / iskolatársammal együtt Cegléden, 'Színházzal az integrációért' címmel. A magyar csapat együtt utazott le a helyszínre,a tábor másik fele Romániából érkezett. Az első pár nap ismerkedős játékok voltak, vegyes csoportokra osztottak minket véletlenszerűen. A román részvevőkkel csak angolul tudtunk kommunikálni, de voltak fordítóink, így, ha problémánk volt a nyelvi megértéssel, ők segítettek nekünk. Emiatt sokunkon látszott a fejlődés, egyre jobban belejöttünk az angol nyelv használatába. Délelőttönként elméleti foglalkozások voltak, amelyeken különböző témákat érintettünk, mint például a diszkrimináció, a román, a roma és a magyar kultúra. A témákhoz kapcsolódó gyakorlati feladatokat sokkal jobban élveztük, és sokat tanultunk belőlük.

Egyik nap elmehettünk Cegléd központjába és betekintést nyerhettünk a művházba és a színházterembe, ahol kipróbálhattuk a színpadot is. A programok között talán a legérdekesebbnek a román és a magyar est bizonyult Először a román  részvevők rendezték meg nekünk az estjüket. Az elején Romániáról láthattunk egy videót, majd táncolni tanítottak bennünket, amelyek után vicces ügyességi feladatok is voltak. Pár nappal később mi tartottunk nekik magyar estet: egy magyar mesét vetítettünk le, továbbá megtanítottuk őket néptáncolni, majd magyar számokat énekeltünk. A románok láthatóan jól érezték magukat, aminek mi nagyon örültünk. Másap közösen kiválasztottuk az előadás témáját, majd mindenki eldöntötte, hogy hol fog munkálkodni. A következő napokban ismételten vegyes csapatokra osztottak minket, majd a csoportok külön-külön feldolgozták azokat a szituációkat, amelyeket előzetesen kiosztottak nekünk, és előadtuk egymásnak. Később ezek közül választottuk ki, hogy mi kerül bele az előadásba.

Sokan eljöttek megnézni a darabot, ami több nyelven folyt,de így is sikerült megértetni a közönséggel, mit szeretnénk mondani, a végén nagy tapsot kaptunk. Szerintem hasznos volt ez a tábor, mivel fejleszthettük nyelvi tudásunk, tanulhattunk más kultúrákról, megtanultunk együtt dolgozni és elfogadni egymást."

                   

A Bagi cigánytelep önkéntesei által írtak az onnan részt vevő fiatalok tapasztalatai alapján:

"A telepen élő fiataloknak ritkán adódik lehetőségük kimozdulni a megszokott környezetükből. így a cserén részt vevő 5 fiúnak is kihívást jelentett a táborban való részvétel, nemcsak a programok intenzitása és a nyelvi akadályok miatt, hanem elsősorban azért, mert korábban egyikőjük sem volt távol az otthoniaktól ilyen hosszú időre.

A fiúk megtapasztalhatták, hogy hogyan lehet több csoportfeladatban együttműködni társaikkal, hogyan értethetik meg magukat mindössze pár szóval, vagy mutogatással, színházi eszköztár segítségével. Átélhették, hogy mit jelent, hogy valaki, aki tőlük gyökeresen eltérő környezetből származik, érzékennyé válik az ő problémájukra, társadalmi helyzetükből adódó hátrányra. Szembesültek azzal, hogy a többségi társadalomból származó fiatalok számára mit jelent, ha valaki cigány, és, hogy valójában a negatív előítéletek megismerés útján pozitívvá változhatnak. A legnagyobb nehézséget számukra a délelőtti hosszúra nyúlt prezentációk végighallgatása jelentette, azt gondoljuk, hogy többet tanultak az interaktív csoportfeladatok során.

Vidáman és feltöltődve érkeztek haza, egyértelművé téve, hogy, ha lesz még ilyen lehetőség, ők mindenképp részesei szeretnének lenni."


Beszámoló az Iskola írója - az író iskolája 2012 programunkról

2012 végén 2013 elején került megrendezésre az újabb iskolai nevelési programunk, amelyben Kiss Márton, Szabó Borbála és Szálinger Balázs egy-egy drámáját ismerhették meg a középiskolások.

                   

Szakmai beszámoló >>


 

Szakmai tanulmányút - Pécs

 

A SzínMűHely Alapítvány pécsi szakmai tanulmányútja eredményes és sikeres, elméletet és gyakorlatot egyaránt érintő együttműködésként valósult meg a Szabad Színházakért Alapítvánnyal közösen. 2009. októberében a SzínMűHely Alapítvány részéről 15 fő utazott Pécsre, köztük az alapítvány munkatársai, valamint számos régi és új önkéntes. A találkozók során szakmai és személyes tapasztalatcserére került sor a két alapítvány munkatársai és önkéntesei között...

Szakmai beszámoló >>

Pintér Ádám, önkéntes beszámolója >>


Az iskola írója - az író iskolája - Marosvásárhely

A Kortárs Drámafesztivál és a Színműhely Alapítvány közös szervezésben Az iskola írója - az író iskolája színházi nevelési programját határon túli iskolákkal is sikeresen megismertette. Két marosvásárhelyi csoprot vett részt a programon: Gecse Ramóna drámacsoportja és a Bólyai Farkas Líceum végzős osztálya Nagy Judith humán szakos tanárnő vezetésével. A két csoport közösen választott a programi írói közül, így került kiválasztásra Egressy Zoltán Portugál című darabja és Garaczi László Csodálatos vadállatok című szövege. A projektben, a válaszott írókon kívül, részt vett még Berzsenyi Bellaagh Ádám és Hollós Gábor rendezők, akik három éve vezetik a színházi nevelési program workshopjait.

Krupa Zsófia projektvezető beszámolója >>

Egressy Zoltán író beszámolója >>

Berzsenyi Bellaagh Ádám rendező beszámolója >>

Hollós Gábor rendező beszámolója >>

Sajtómegjelenés:
Magyar drámaíró, akit felfedezett a román színház is (székelyhon.ro)
Egressy Zoltán lett az iskola első írója (székelyhon.ro)
"Az író nem muzeális tárgy..." (Népújság)